zondag 14 januari 2018

► DUITSLAND - Het Aschendorfer Moorpfad





► Als u mijn blog regelmatig volgt weet u dat ik uit Winschoten kom. Deze kleine stad ligt nog geen kwartier van de Duitse grens af en dus is een dagje wandelen, shoppen of cultuur snuiven in Duitsland een eitje en ben ik dan ook regelmatig te vinden bij onze oosterburen. Voor een heerlijk stuk käsekuchen of een niet te versmaden  "torte" draai ik mijn hand niet om, maar open ik mijn mond. ;-) 
Oké genoeg gekletst...let's go! 

    ■ Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd ■

Welkom in de Duitse deelstaat Nedersaksen ! 1,8 kilometer ! Langer is dit bijzondere pad niet en als je stevig doorloopt ben je er in een mum doorheen. Logisch, maar realiseer je wel dat je je bevindt in een uniek stukje hoogveengebied in het Duitse Emsland







Dit stukje natuur ligt ten zuiden van Papenburg. Een stad met ruim 35.000 inwoners, maar als je in dit veenpareltje wandelt merk je daar totaal niets van. 
Het was er doodstil toen we daar wandelden.



Moet je eens nagaan dat je op turfresten staat van meer dan 10.000 jaar oud. Veel van dit soort gebieden zijn afgegraven voor nederzettingen of akkerbouw, maar dit unieke stukje is nog behoorlijk gaaf ! Het is een beschermd gebied en u mag uitsluitend wandelen op dit pad. Dat is ook het veiligst om te doen ! 






Op dit korte wandelpad wordt u door verschillende panelen in het Duits geïnformeerd zoals u hierboven al heeft kunnen zien. 
Over bijvoorbeeld het ontstaan van dit hoogveen, over de diverse turfsoorten en over de herbevochtiging van dit schitterende gebiedje.




 ► Ik heb zo goed mogelijk deze informatiepanelen op de foto gezet, zodat u rustig deze kunt lezen en bekijken. Desnoods met een woordenboek in de hand of met behulp van een vertalingsprogramma ( online • google translate • bijvoorbeeld), maar dat gaat zeker lukken. Ik wilde dit miniblogje niet laten schieten. Het is voor de geïnteresseerden een heel boeiend stukje natuur. Hoe kort de wandeling dan ook is ! 


Ook wordt e.e.a. verteld over de flora en fauna. De bewoners van dit gebied worden ook vermeld via zo'n informatiepaneel. Van gevleugelde vrienden tot glibberige gasten. Een volgende keer wil ik in het voorjaar of hartje zomer er naar toe. Het was nu koud, kil en stil. Dan zal er veel meer leven in de brouwerij zijn.
Met bijvoorbeeld insecten, vogels en hopelijk ook amfibieën ! 



Pak uw navigatie en tik in : Birkenallee -  Aschendorf en u zult er zo naar toe rijden. Ach en als u dan toch in de buurt bent kunt u na de wandeling heerlijk vertoeven in Papenburg ( 7 minuten rijden vanaf dit kleine veenpad.) Papenburg (link onderaan) heeft een mooie gezellige binnenstad, maar er is ook veel cultuur historie. Ook een interessante stad om eens een blog over te schrijven. Wie weet! Hoe dan ook, natuur en cultuur worden hierdoor samen een leuk avontuur. 





► LINKS :

U kunt mij ook volgen op 


Twitterhttps://twitter.com/WandelenMetWar
Wilt u reageren? Dat kan natuurlijk. Dat kunt u doen op dit blog of natuurlijk op mijn twitteraccount. Feedback is altijd welkom! :-)

http://www.papenburg-marketing.de/NL/Ontdek-Papenburg/index.php

Geen opmerkingen:

Een reactie posten