maandag 14 mei 2018

►Prachtig Poolshoogte

VOORWOORD

Ik neem je deze keer mee naar, voor mij, een plek vol warme, fijne herinneringen aan mijn jeugd, maar ook aan mijn jong vaderschap. Samen met mijn ouders en mijn gezin (en die van mijn zus) waren wij daar op een geweldige dag. Zo'n 17 jaar geleden. Het was een heerlijke en onvergetelijke dag daar aan de Boswachter Meelkerlaan te Odoorn , die veel te snel omging naar ons gevoel. Terwijl ik met mijn ouders bij het bankje, op het grasveld bij Poolshoogte (zie foto onderaan) zat te praten speelden de kinderen van mij en mijn zus samen in de zandbak. Ik had oog voor hen, maar ook voor mijn ouders en zag hoe ze genoten die mooie dag. Ik heb toen een foto van hen beide gemaakt. Deze foto hangt nog altijd bij mijn moeder aan de wand. Zo knus, zo gewoontjes en toch zo heel bijzonder....., maar de tijd staat niet stil en 2 jaar later zou mijn vader het leven laten na een kort, maar hevig ziekbed. We zijn enkele malen nog weer teruggekeerd en daar geweldig kunnen wandelen en op één van die dagen heb ik wat foto's gemaakt en deze deel ik graag met je. Ook zal ik je het e.e.a. vertellen over "Poolshoogte".

 
FOTO: internet

GESCHIEDENIS

Poolshoogte kent ook 2 andere namen, namelijk Brandheuvel / Bloedberg (mijn vader zei altijd "De Bloedbarg"...deze berg werd zo genoemd omdat de arbeiders de bloedblaren in de handen hadden staan van de noeste arbeid.)

In het kader van de werkverschaffing werd in 1934 een heuvel opgeworpen van 13 meter hoog met 2 paden die rondom de heuvel lopen. Als klein kind vond ik het spannend om de "berg" te mogen beklimmen. De heuvel werd opgeworpen in opdracht van Boswachter Meelker. Zo kon hij mooi de omgeving overzien (bijv. i.v.m. bosbrand) en nam hij "Poolshoogte". Vandaar de naam. Eind jaren '60 is op de heuvel een uitkijktoren geplaatst, omdat de bomen om de heuvel te hoog werden. (detail : de uitkijktoren is overgenomen van de NAM... als Groninger ga ik hier verder maar niets over zeggen...) In 2000 is de toren vervangen door een uitkijktoren voor publiek. De functie brandtoren kwam te vervallen. Het uitzicht vanaf de toren is prachtig. Met helder weer kun je vele kilometers ver kijken. Windmolens in Duitsland zijn zelfs te zien. 

Ook werd er een theehuis gebouwd. Dit rietgedekte pand uit de jaren 50 is helaas in oktober 2005 in brand gestoken. De letters Poolshoogte waren altijd op het dak leesbaar in het riet. Ik heb het altijd geweldig mooi gevonden. In 2009 stond er weer een nieuw Theehuis/Restaurant (gemaakt van hout uit de eigen omgeving) en natuurlijk weer met de letters op het dak. Het is een heel mooi Theehuis/Restaurant geworden. Ook worden er openluchtconcerten gehouden. (vanaf 2002)

 

Link van het Poolshoogte Restaurant :  Hoe toepasselijk :-)

https://poolshoogte.nl/

WANDELEN

 ■ Inmiddels ligt vanaf deze plek een Trage Tocht van 14 kilometer. We willen deze nog lopen al kan ik de omgeving ook dromen, maar routemaker Rob Wolfs weet mij telkens weer te verrassen. Of dat dán nu gaat lukken? Vast wel! Hahaha

Wat zeg je Rob? Oooh de link ;-) Komt ie :   https://www.wandelzoekpagina.nl/wandeling/trage-tocht-boswachterij-odoorn/15485/

De wandeling die wij gelopen hebben (soort van vaste route van ons) lijkt wel wat op de Trage Tocht denk ik als ik zo de kaart bekijk. Helaas had ik geen tracker bij me. Hoe dan ook het komt dicht in de buurt van onze wandeling en dus heeft Rob een hele mooie tocht samengesteld kan ik u vertellen.


BOSWACHTERIJ

Staatsbosbeheer beheert Boswachterij Odoorn en deze is 1800 hectare. In het kader van de werkverschaffing werd dit aangelegd in 1914. Naaldbomen werden in grote aantallen gepoot. Tussen de 2 percelen naaldbomen werden lanen loofbomen geplaatst met als doel om een grote bosbrand te voorkomen, want loofbomen verspreiden vuur minder snel dan naaldbomen en de ruimte tussen de lanen maken het andere perceel hopelijk onbereikbaar voor het vuur.

Het bos kent in 1972 een grote catastrofe in de vorm van de beruchte novemberstorm. Er was sprake van zeer ernstige schade. Één grote ravage is het geweest en op sommige plekken is het nóg zichtbaar. Een gedeelte is ook weer aangeplant, een ander gedeelte niet.

Wandelaars kunnen hier ook hun hart ophalen natuurlijk. Zonder tracker kun je gebruik maken van wandelroutes met gekleurde paaltjes. (zie kaart hier onder)

Korte wandelingen (ideaal voor gezinnen met kleine kinderen) en de langste wandeling is 7,5 km, maar vergeet de Trage Tocht niet hè....14 km.

 
Korstmossen ! Een teken van gezonde omgevingslucht !
Schitterend stuk naaldbos !
Oooh en dit berkenbos, adembenemend mooi toch ! 

 SCHAPENPARK

De schaapskudde van Exloo graast in het schapenpark. Het stuk bos wat nu halfopen gehouden wordt. Het bos zou in het begin van haar bestaan ten ondergaan aan houtproductie, maar gelukkig bleef het behouden voor recreanten en natuurliefhebbers, in welke vorm dan ook. Zij kunnen nu genieten van deze schitterende omgeving en ik hoop dat vele generaties dat nog lang kunnen blijven doen.

Grazers

 ODE AAN DE ZON

Het onderstaande kunstwerk is van de hand van Rob Schreefel. Deze landschapstempel vind ik zeer inspirerend en het is een uitermate geschikte plek om te mediteren. Hoe Rob dit alles heeft voor elkaar gespeeld en wat zijn inspiratiebronnen etc zijn geweest kun je lezen via deze link: http://drenthekunstbreed.nl/kunst/kunstwerk.asp?G=8&id=7&meer=1

FOTO: Internet

UITKIJKTOREN 

Aan het eind van onze wandeling komen we weer uit bij het startpunt. Het grootste voordeel van een rondwandeling! Ik ben niet zo'n held als het op dit soort open torens aankomt (hoogtevrees is bij mij dan een dingetje is helaas gebleken), maar voor de liefhebbers is deze 18 meter hoge toren toch super om te beklimmen. Zeker als je dan van een prachtig uitzicht kunt gaan genieten. 


FOTO : internet


💗
Als laatste eindig ik met deze foto. De foto is gemaakt, rechts van de brandheuvel en in mijn rug staat het restaurant. Dit bankje, deze zandbak, deze plek.... de plek waar we als gezin, als familie het zo ontzettend gezellig hebben gehad. Er staat niet veel, maar alles was er op dat moment. De liefde en aandacht voor de natuur en de liefde en aandacht voor elkaar.
Gemaakt op de verjaardag van oma Wanders
💗

Ik hoop dat ik je weer vermaakt en geïnformeerd heb met één van onze wandelingen en verhalen.Bekijk ook de andere verhalen, wandelingen op dit blog en je kunt me volgen op: 

https://twitter.com/wandelenmetwar

Tot dan,

Moi, 

__// W*A*R \\__























Geen opmerkingen:

Een reactie posten