dinsdag 31 oktober 2017

► IVN Paddenstoelenexcursie Het Liefstinghsbroek

Ik draag dit blog op aan Henk Pras. (1942 - 2021)

Enthousiast Mycoloog en oud leerkracht van mij op de Mr. Neuteboomschool te Stadskanaal in de jaren 70 van de vorige eeuw. 
Henk Pras, enthousiast vertellend over paddenstoelen en zwammen
Later meer over hem....
Eerst even genieten van heel veel moois ! 

Berkenzwam
Zwavelkopjes
Mycena's


De Kostganger boleet (die 2 rechts) is een parasiet. Deze rakker leeft op de aardappelbovist . De aardappelbovist wordt hol van binnen en vormt geen sporen meer. De kostangerboleet is een familie van Eekhoorntjesboord en kan (zegt men) gegeten worden. De aardappelbovist zelf is giftig.
















Sterrenmos
Witte Tandzwam 
Gezellig kletsen met de groep geïnteresseerden 








Prachtig natuurgebiedje.
Zuinig op zijn mensen !




Enorme grote tonderzwam. Nooit meer zo'n grote gezien. 
Henk Pras is mijn schoolmeester van de 5e klas geweest op de basisschool in Stadskanaal. Als knulletje van een jaar of 10 zat ik bij hem in de klas van de Meester Neuteboomschool. Dat is een tijdje geleden. Ahum. ;-) Ik kan wel zeggen dat hij één van de belangrijkste personen is geweest in mijn leven die mij enthousiast heeft gemaakt voor de natuur. Ik heb ook een konijntje van hem gekregen. Samen met mijn pa heb ik een hok getimmerd en geverfd en mijn moeder kreeg ook nog cactussen van Meester Pras. Hij kweekte die zelf in een kas. Schitterend! De man stopte altijd zijn pijp in de klas, vlak voor de pauze. Hahaha. Mijn ouders zelf waren ook altijd graag in de natuur en dus gingen we vaak op zondagmiddag op pad o.a. de bossen van Drenthe in. Ach ja, mijn wijlen vader kwam oorspronkelijk "oet Exel" (Exloo) en vertelde altijd graag over de "bloedbarg" (Poolshoogte), over de heide of over de Hondsrug en omgeving, maar ik dwaal af....herinneringen gaan met mij aan de loop....
Terug naar 2012, want daar ga ik het over hebben. 
In 2012 organiseerde IVN een Paddenstoelenexcursie met als gids Henk Pras en daar hebben we aan meegedaan. Deze excursie was in het schitterende Natura 2000-gebied "Liefstinghsbroek"
Nagenoeg onaangeroerd dromend in herfstzon ligt dit schitterend gebiedje in mijn mooie provincie Groningen.





Het gebied maakt deel uit van een netwerk natuurgebieden in de Europese Unie. Het ligt volledig binnen de provincie Groningen en is circa 20 hectare.
Natuurmonumenten is eigenaar en het maakt deel uit van het Ruiten Aa-gebied in Oost Groningen. Het gebied is ooit 2 keer zo groot geweest en bestond uit bos en hooilanden. Het is een zeer oud gebied en bos. Het huidige blauwgrasland getuigt nog van beheer als hooiland in het verleden. De flora is rijk: Blauwe Knoop, Biezenknoppen, Gevlekte Orchis en Moerasviooltje, Bosanemoon, Witte Klaverzuring etc. Er wordt heel weinig gedaan in dit eeuwenoud stukje bos en dat is geweldig. Veel meer bos moet onaangeroerd blijven.  
Heel klein grut. Ben de naam kwijt. Let me know please ! Dank ! 
Zwavelzwam











Biefstukzwam










Je mag het Liefstinghsbroek niet zomaar vrij betreden!
Er zijn dus gelukkig deze excursies. Wil je ook zoiets meemaken ? 
Voor meer info kun je kijken op https://www.ivn.nl/ of https://www.natuurmonumenten.nl/

De verscheidenheid aan paddenstoelen is enorm in dit oerbos. We bleven op deze schitterende herfstdag (het weer zat écht mee) maar fotograferen en kletsen. En natuurlijk wilden we allemaal namen weten van paddenstoelen. Henk heeft veel verstand er van en kon ons dus veel namen geven. Ook of ze giftig waren of niet. 

Mycena´s

Eén van de vele natte plekken in het bos ! 
Het bos behoort tot het eiken-haagbeukenbos, beuken-eikenbos en broekbos. Een broekbos wordt gekenmerkt door de stand van het grondwater. Deze grondwaterstand is erg hoog, de bodem is dan ook erg vochtig, wat weer invloed heeft op de vegetatie. Deze is na vele eeuwen zeer rijk ontwikkeld. 
Zadelzwam ?


Op zo'n dag wandel je eigenlijk van paddenstoel naar zwam en andersom en je hebt geen idee hoeveel kilometers je maakt, maar aan het einde van de excursie voel je wel je benen. Het zullen enkele kilometers zijn, maar door veel staan en luisteren verneem je het wel, maar het enthousiasme houdt je letterlijk en figuurlijk op de been. 

Doolhofzwam ?

Oesterzwam 

Duivelsei

Dropzwam 

Het gebied is ook behoorlijk vogelrijk. Veel gespot zijn de buizerd, maar ook havik en sperwer hebben het hier prima naar hun zin. De bosuil heeft er zijn plekje ook gevonden. Als je ooit daar in het bos aan het wandelen bent (alleen onder begeleiding van IVN of Natuurmonumenten...ik herhaal het nog maar even een keer) tref je wellicht ook de kleine bonte specht en de appelvink en natuurlijk kom je er de algemene vogels tegen, zoals merel en mees. 
Metbroekbos
Vlakbij het Liefstinghsbroek ligt nog een prachtig stukje natuurgebied. Het Metbroekbos bij Smeerling. Ook dit bos is eeuwenoud. Ga ook eens op excursie met een gids van Natuurmonumenten en ontdek het gebied. En ontdek hoe waanzinnig mooi dit gebied in Groningen wel niet is. Westerwolde is een pareltje, maar de provincie Groningen kent nog veel meer verrassingen. 
Ontdek haar zelf. U bent van harte welkom !
Aan de rand van het bos grazen de runderen gemoedelijk in het herfstzonnetje en wandelen we weer naar onze verzamelplek en laten we het Liefstinghsbroek weer voor wat het is en zo moet het ook. Niet te veel belasten dit gebied ! 
Bedankt Meester Pras ! Het was geweldig ! 

Moi 
Tekst: __// W*A*R \\__
Foto's: __// W*A*R \\__









 











Geen opmerkingen:

Een reactie posten